W tym artykule nie zostaną wyjaśnione podobieństwa i definicje, które dotyczą zarówno modelu logistycznego jak i projektu. Skoncentrujemy się w nim na dalszym omówieniu tych właśnie zagadnień z dziedziny logistyki.
Bardzo dobrym rozwiązaniem dla firm, które nie chcą lub nie mogą przeznaczyć pieniędzy na rozbudowę własnego magazynu może być na przykład sprawdzona forma ” dropshippingu„. Czym ona jest i na czym polega?
Dropshipping jako model logistyczny?
W nowoczesnym modelu logistycznym, jest to forma outsourcingu, którego mechanizm polega na połączeniu e-sklepu z magazynem dystrybutora lub hurtowni z branży, w której chcemy sprzedawać produkty.
Co dziwne, w Polsce jest bardzo mało takich firm, które korzystają z tej formy współpracy. Mimo, że dzięki niej, nie muszą wydawać środków finansowych na prowadzenie własnych magazynów.
Korzystają z tej formy współpracy niewielkie sklepy, których towar schodzi w niewielkich ilościach lub posiadają produkty, które swoim kształtem są trudne do przechowywania i wysyłki.
Do plusów dropshippingu można zaliczyć:
- niewielki koszt rozpoczęcia współpracy w tej formie, między e-sklepem a hurtownikiem. W wielu przypadkach, nie wymaga to żadnych dodatkowych opłat lub kaucji;
- bardzo łatwo można poszerzyć swój asortyment, ponieważ hurtownie zaopatrzone są w bogatą ofertę wielu produktów;
- można współpracować z kilkoma kontrahentami;
- personalizacja przesyłek jest łatwa;
- wspomniana wcześniej kontrola zwrotów i reklamacji jest wygodna, ponieważ cała procedura odbywa się bez zbędnych formalności i pośredników, tylko między sklepem a hurtownią.
Wygodny model logistyczny
Jest to wygodny model logistyczny, ponieważ towar nie należy do sklepu, dostaje on marżę ze sprzedaży. Może ta niska cena zniechęca sklepy w Polsce do tej formy współpracy.
Istnieją też tzw. ” rozwiązania łączone”, które polegają na wykorzystaniu kilku działań logistyczny, opierających się na kilku rozwiązaniach. Z tej formy wysyłki korzysta się również kiedy tworzony jest model logistyczny.